تعمیرات واحد سه نیروگاه طوس به همراه یک اقدام دانش بنیان به پایان رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت افق تأمین انرژی طوس؛ تعمیرات واحد سه نیروگاه طوس پس از نصب، راه اندازی و تست سیستم تحریک ژنراتور پس از حدود 88 روز با تلاش همکاران در نیروگاه، پیمانکاران و پرسنل شرکت افق تامین انرژی طوس به اتمام رسید. شروع فرآیند مناقصات از تاریخ 30/05/1401 تا ابتدای مهرماه سال جاری بوده که مرحله اجرای آن از 20/07/1401 الی 29/10/1401 به طول انجامید. در این تعمیرات شرکت افق تامین در تلاش بود تا با هدف بهسازی و نوسازی نیروگاه برای سه دهه پیش رو سیستم تحریک ژنراتور که یکی ز پرچالش ترین تجهیزات از منظر تامین قطعات بود به طور کامل و با مهندسی ایرانی بومی سازی کند. از مهمترین ویژگی های این سیستم تحریک می توان به قابلیت اطمینان بالا با توجه به دو کانال مستقل و افزونه در بخش های کنترل و قدرت اشاره کرد. با این قابلیت، در صورت از دست رفتن بک کانال، کانال دیگری در کوتاه ترین زمان و بدون هیچ گونه قطعی برق جایگزین می گردد. همچنین تمام مدهای کنترلی این سیستم، الگوریتم هوشمند محدودکننده زیر تحریک جهت پایدار سازی ژنراتور حین خطا طراحی شده است.

صادق صالحی سرپرست شرکت افق تأمین انرژی طوس با اشاره به موفقیت مهندسی ایرانی در بومی سازی بخش مهم و تأثیرگزاری از واحدهای تولید برق، گفت: تلاش می کنیم که تجهزات قدیمی را با توان مهندسی ایرانی نوسازی کنیم چرا که در بسیاری از تجهیزات موجود در نیروگاه یا قطعات یدکی در بازار برای فروش نیست یا قیمت های آن بسیار بالا است. بعنوان مثال در یک مانیتور قدیمی ترانزیسوری اگر قطعه ای خراب شود تامین قطعه یا سخت است یا امکان پذیر نیست. اما می توان از مانیتورهای با کیفیت بالای ساخت داخل جدید آن را جایگزین کرد. در واقع تا امروز در نیروگاه طوس با این دست از مشکلات روبرو هستیم که با یاری خداوند و استعانت از ائمه اطهار در تلاش برای پیگیری روند نوسازی هستیم.

صالحی افزود: با توجه به همزمانی پایان پروژه با تعمیرات اساسی واحد ۳، سیستم در این واحد نصب و پس از انجام موفق تنظیمات و تست‌های کامیشنینگ، ژنراتور با شبکه سنکرون و در مدار تولید قرار گرفت.